BELEDİYE VE YEREL YÖNETİMLERİN YATIRIMLARI

Belediye ve il özel idarelerin alt yapı, üst yapı, yol vb. sosyal tesislerin finansmanını nereden karşıladıklarını biliyor musunuz? Kendi kasalarından mı karşılıyorlar? Peki buna para yeter mi? Sonuç itibariyle o yollar-kaldırımlar defalarca tekrar tekrar kazılıp yapılıyor. İnsanın aklına haliyle "Bu derenin suyu nereden geliyor?" sorusunu getiriyor.


Şimdi aklımıza bazı araştırmayan vatandaşlarımızın tabiri ile "Adamlar çalışıyor, yapsa suç yapmasa suç" ifadesi geliyor. 

Doğrudur, çalışıyorlardır. Yıllardır beraber yürüdüklerine birçok şeyi peşkeş çektikleri gibi beraber çalışmaktalar. 

Şimdi asıl konu, bu yatırımların finansmanına gelecek olursa muhalefete mensup belediyelerin pekte çalışmadığı, iktidara mensup belediyelerin büyük projelere imza attığı söylenir ve bunlar büyük reklamlar ile de halka gösterilmeye çalışılır. 

Tüm bunların finansmanı İller Bankası'ndan Krediler ile karşılanmakta. Yani bangır bangır halka lanse edilen yatırımlar halkın uzun yıllar ödeyeceği krediler ile karşılanmakta. Yine son yıllarda Şehir hastaneleri, Oto Yollar, Köprüler ve Havalanları YAP-İŞLET-DEVRET sistemi ile "KÂR GARANTİLİ" olarak yapılmakta. Yani bu yatırımları yapan firmalar zarar açıkladıkları zaman bunların ZARARINI yine VATANDAŞ ödeyecek...

Şimdi gelelim bu İller Bankası nedir, ne zaman ve ne için kurulmuş?

Kurtuluş Savaşından sonra başlatılan kalkınma hamlesi çerçevesinde, şehir ve kasabalarımızın yeniden imar ve inşası konusunda önemli görev ve sorumluluklar üstlenen İller Bankası A.Ş.'nin temeli, Büyük Önderimiz Mustafa Kemal Atatürk'ün talimatlarıyla;

Belediyelerin imar faaliyetlerini finans etmek üzere, 11 Haziran 1933 tarihinde 2301 sayılı Kanunla, 15 Milyon sermaye ile 'Belediyeler Bankası' adıyla kurulmuştur.

*Bankanın Kuruluş Kanunu uyarınca yalnız Belediyelere yönelik faaliyetlerde bulunması, kuruluş sermayesinin, hızlı nüfus artışı ve şehirleşmeye paralel olarak artan kredi ihtiyacını karşılayamaması ayrıca, mali kaynağa ve teknik yardıma muhtaç İl Özel İdareleri ile köylerin bu yardım dışında bırakılması ve faaliyet sahasının daha genişletilmesi gibi hususlar göz önünde bulundurularak, Belediyeler Bankasının değişik bir bünyeye sahip kılınması düşünülmüş ve bu düşünceyle kurulan Belediyeler Bankasının, Mahalli İdareler İmar Bankasına dönüştürülmesi için 29.07.1944 tarihinde T.B.M.M. ne sunulan kanun tasarısı hazırlanmıştır. Bu tasarının Bütçe Komisyonunda görüşülmesi sırasında Bankanın adı 'İller Bankası' olarak değiştirilmiştir.

*İl Özel İdareleri,Belediyeler ve Köyleri de içine alan İller Bankası Genel Müdürlüğü'nün kurulması, 13.06.1945 tarihinde kabul edilen ve 23.06.1945 tarihinde de Resmi Gazetede yayınlanan 4759 sayılı kanunun yürürlüğe girmesiyle Belediyeler Bankasının görevlerini üstlenerek resmen kurulmuştur.

*26.01.2011 tarihinde T.B.M.M. tarafından kabul edilen ve Resmi Gazete'nin 08.02.2011 tarihli nüshasında yayımlanan 6107 sayılı kanunla "İller Bankası A.Ş." ismini almıştır.

*İller Bankası A.Ş. özel hukuk hükümlerine tabi, tüzel kişiliğe sahip, özel bütçeli Anonim Şirket statüsünde bir kalkınma ve yatırım bankasıdır.


BANKANIN STATÜSÜ
-Banka, özel hukuk hükümlerine tabi, tüzel kişiliğe sahip, özel bütçeli Anonim Şirket statüsünde bir kalkınma ve yatırım bankasıdır,
-Banka, 6107 sayılı kendi özel kanunu ile 5411 sayılı Bankacılık Kanununa tabidir.

BANKANIN AMACI
 İl Özel İdareleri ve Belediyelerin;

-Finansman ihtiyacını karşılamak,
-Mahalli müşterek hizmetlere ilişkin projeler geliştirmek,
-Danışmanlık ve denetim hizmeti vermek,
-Merkezi hükümetin Mahalli idarelere her türlü kaynak transferine aracılık etmek,
-Her türlü kalkınma ve yatırım bankacılığı işlevlerini yerine getirmektir.

BANKANIN FAALİYET KONULARI

Yerel Yönetimlere;
  • Finansman Temin Etmek,
  • Proje Geliştirmek,
  • Danışmanlık ve Teknik Hizmet Vermek
  • Proje Yürütmek,
  • Yerel yönetimlere Genel Bütçeden ayrılan payların dağıtımlarını yapmak,
  • Bankaya kaynak temin etmek üzere, proje kaynağı için herhangi bir borç ve şartlı yükümlülük altına girmemek kaydıyla kâr amaçlı gayrimenkul yatırım projeleri ile uygulamalar yapmak veya yaptırmak,
  • Bakanlık Tarafından talep edilen özel projeler ve kentsel altyapı projeleri ile yapım işlerini yapmak veya yaptırmak,
  • Yurtiçi ve yurtdışı finansman kurumları ile işbirliği yapmak,
  • Yurtiçi ve yurtdışı finansman kuruluşları ile para ve sermaye piyasalarından ve her türlü fonlardan kaynak sağlamak,
  • Her türlü taşıt, menkul ve gayrimenkul malları almak, satmak, kiralamak, kiraya vermek, leh ve aleyhte rehin, ipotek, intifa, irtifak hakları, gayrimenkul mükellefiyetleri ve diğer ortaklıkları tesis etmek,
  • Kendi kaynakları dışında finansman temin edilmek ve Bankacılık Kanununa aykırı olmamak kaydı ile çalışma alanı kapsamında yurtdışında projelendirme ve danışmanlık hizmetleri vermek,
  • Projelerin uygulanması için temin edilen finansmanın kullanılmasına aracılık etmek,
  • Ortak idarelere dönük her türlü eğitim ve bilgilendirme faaliyetlerinde bulunmaktır.

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

BAL TUTAN PARMAĞINI YALAR MI?

DENİZLİ DÜŞÜNCE KULÜBÜ

HAYRİ DEV: UNESCO "Yaşayan İnsan Hazinesi"